Dedykowane usługi w łańcuchach dostaw na przykładzie paczek niestandardowych (BHU)

Dedykowana usługa dla przesyłek BHU (ang. Big Heavy Ugly) to rozwiązanie, które nabiera znaczenia na rynku. Czynnikami jej rozwoju są dynamiczny wzrost sprzedaży e-commerce i rosnące rozdrobnienie przepływów między przedsiębiorstwami.

Piotr Gola, DB Schenker

Paczki BHU - co je wyróżnia?

BHU to paczki, które nazywamy niestandardowymi. 

Big – gdy przekraczają standardowe gabaryty.  

Heavy – gdy waga przekracza zgodną z regulacjami normę 31.5 kg.

Ugly – tzw. paczki "brzydkie", z którymi mamy do czynienia gdy z uwagi na kształt albo zawartość mogą zaburzyć sortowanie i niemożliwa jest więc ich obsługa w standardowym procesie kurierskim. Są to np. płyny, których wyciek czy wylanie może spowodować zatrzymanie procesu. To jednak nie tylko zwykłe płyny, ale też pojemniki zawierające tzw. ADR LQ, czyli niskie zawartości towarów niebezpiecznych. Mogą to być też alkohole - zarówno przemysłowe, jak i spożywcze. Do tzw. “Uglies” zalicza się też przesyłki o nietypowych kształtach. 

Firmy kurierskie z reguły specjalizują się w obsłudze paczek o standardowych kształtach i wadze, więc sortery i stoły sortownicze dopasowane są zwykle do regularnych opakowań. Zdarzają się jednak również takie paczki, z których np. wystaje jakiś element lub ich kształt powoduje utrudnienie dla standardowego procesu obsługi przez sorter i takie paczki również mieszczą się w kategorii “Uglies”.

pwc retal platform

Piotr Gola
DB Schenker

 

Potencjał BHU

DB Schenker posiada proces dedykowany dla BHU, odbiegający od typowych procesów spółek kurierskich. Nie wykorzystuje zintegrowanych sorterów wysokich prędkości. W terminalach paczki obsługiwane są w odrębnej strefie, jednak w transporcie obsługiwane są razem z przesyłkami drobnicowymi (paletowymi). Paczki podróżują więc wraz przesyłkami paletowymi, a tam gdzie nie można podjechać dużym pojazdem, dostawy realizowane są za pomocą busów. 

DB Schenker różni się od wielu firm kurierskich również obszarem działania, czyli koncentracją na segmencie klientów B2B, co wpływa na rodzaje najczęściej obsługiwanych przez nas przesyłek. W całkowitej puli paczek, BHU w sieci DB Schenker jest więc dużo więcej, niż w firmach kurierskich. 

Wymagania klientów i różnice w procesie obsługi BHU w porównaniu ze standardowymi paczkami

Oczekiwaniem klienta w każdej usłudze transportowej jest wysoka jakość i terminowość, odpowiedzialne podejście i odpowiednie zabezpieczenie przesyłki. Paczki BHU są jednak bardziej podatne na uszkodzenia i przez to wymagają obsługi ręcznej, poza procesem automatycznym. 

W DB Schenker wszystkie paczki obsługujemy w ramach procesu dedykowanego BHU, który niekiedy wymaga właściwego sprzętu, jak np. chwytaków do beczek czy też narzędzi typowych dla obsługi palet, które można wykorzystać do obsługi koszy paczkowych. W przewozie między oddziałami paczki znajdują się więc w specjalnych koszach o podstawie palety EURO. Daje to możliwości odpowiedniego zabezpieczenia przewożonego towaru i pozwala efektywnie, w bezpieczny sposób obsługiwać niestandardowe przesyłki. Nie bez znaczenia są też standardy postępowania określone w samym procesie i podejście pracowników, a w szczególności ich wrażliwość na to, aby w toku obsługi paczki nie były uszkadzane. Transport paczek wraz z drobnicą (paletami) pozwala wykorzystać siłę stałej sieci i zapewnić wysoką terminowość. 

Elementem dedykowanym dla BHU jest zabezpieczenie samej przesyłki - klienci czasem nie chcą lub nie mogą stosować dodatkowych zabezpieczeń. Tak jest np. w przypadku karmy dla psów w workach. Tradycyjni kurierzy wymagają, aby była ona pakowana w karton, podczas gdy możliwa jest obsługa tego typu paczek w oryginalnym opakowaniu. Oznacza to, że proces BHU może zużywać mniej materiałów opakowaniowych, co bierze pod uwagę również względy ekologiczne - po przesyłkach kurierskich często zostaje folia, karton, cała góra różnych materiałów opakowaniowych, z których w procesie BHU można zrezygnować.

Proces BHU realizowany jest w oparciu o prawo przewozowe, co również oznacza że z jednej strony podlega innym restrykcjom (można w nim obsługiwać paczki z towarami wysoko cennymi), przy równoczesnej większej gwarancję odpowiedzialności w przypadku uszkodzeń, choć oczywiście kluczowa jest sama minimalizacja uszkodzeń. 

Logistyka paczek BHU w kontekście coraz krótszych partii produkcyjnych

Rozmiar przesyłki (liczba opakowań nadawanych jednorazowo) i jej kształt wpływają na to, czy obsługa przesyłki na palecie byłaby efektywna czy też nie. Rozwój przemysłu 4.0 zakłada nadawanie coraz mniejszych partii towarów na żądanie w ramach cykli produkcyjnych planowanych np. z użyciem metody Kanban, przez co na rynku obserwuje się coraz większe rozdrobnienie przepływów. Trend ten zdecydowanie wspiera rozwój usług BHU, tworząc potrzebę świadczenia usługi o rozmiarze między paczką a paletą lub rozwiązania nietypowego. Oznacza to że przewożone towary miewają niekiedy specyficzne kształty, a nie zawsze da się także zabezpieczyć taki towar na palecie (np. nie da się w ten sposób zabezpieczyć tzw. "Dłużyc").

Klienci rynku paczek BHU

Paczki BHU z perspektywy tradycyjnych kurierów charakteryzują się "trudną zawartością", są to często wyroby metalowe, płyny, paczki z elementami wystającymi, paczki ciężkie jak np. armatura, ale również rowery i części zamienne coraz częściej kupowane online. Dlatego tradycyjni kurierzy niekoniecznie chcą taki towar obsługiwać. Branża chemiczna, automotive, maszyny rolnicze i części zamienne, czy  też np. branża budowlana  mają różne potrzeby, których zwykle nie da się sprawnie obsłużyć w standardowych procesach kurierskich. Należy pamiętać też o różnicy między klientami biznesowymi (tzw. przesyłki B2B) i konsumentami (tzw. przesyłki B2C). Obserwujemy wzrost zainteresowania obsługą paczek wśród obu grup klientów, choć segment B2C rośnie dużo szybciej z uwagi na wzrost handlu on-line. Na rozwój rynków usług transportu paczek i działalności kurierskiej ma też wpływ charakter polskiej gospodarki, wg niektórych instytucji nadal uznawanej za gospodarkę wschodzącą.

W ostatnich miesiącach pandemia COVID-19 przyzwyczaiła zarówno konsumentów, jak i klientów biznesowych do zakupów online i zamawiania do domów/firm różnych przedmiotów. Segmenty B2B i B2C wymagają jednak różnych sieci dystrybucji, zlokalizowanych w różnych miejscach. W przypadku B2C w dużej mierze są to tereny zurbanizowane, dla B2B, częściej tereny przemysłowe. Relatywnie trudno jest realizować dostawy BHU w sieciach dedykowanych konsumentom i te trudności przekładają się również na obsługę przepływów B2B przez tradycyjnych kurierów, dlatego właśnie dostrzegamy potencjał dalszego rozwoju w ramach wyspecjalizowanego procesu BHU.

Obserwuj nas